Στο πλαίσιο του μαθήματος θα εξεταστούν και θα συζητηθούν οι σημασιολογικές αποχρώσεις, η ιστορικότητα και η εξέλιξη βασικών εννοιών, όπως «εκπαίδευση», «μεταρρύθμιση», «αλλαγή» από τον 19ο αιώνα έως και σήμερα και θα επιχειρηθεί μια γενικότερη επισκόπηση των κυριότερων θεωριών για την ιστοριογραφία της εκπαίδευσης και την εξέλιξη των εκπαιδευτικών συστημάτων. Ειδικότερα, θα παρουσιαστούν ζητήματα αναφορικά με τη θεσμοθέτηση του εκπαιδευτικού συστήματος κατά την περίοδο Καποδίστρια και τη Βαυαροκρατία ως τις αρχές του 20ού αιώνα. Στη συνέχεια, θα συζητηθούν οι γλωσσικές και παιδαγωγικές απόψεις των πρωτεργατών του εκπαιδευτικού δημοτικισμού (πρόσωπα και ιδρύματα) κατά την περίοδο «διάχυσης» και «επιβολής» του (1908-1920: «Ανώτερο Δημοτικό Παρθεναγωγείο» Βόλου, Εκπαιδευτικός Όμιλος, εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις 1913, 1917-20). Ακόμη, θα συζητηθούν κριτικά οι νέες μεταρρυθμιστικές απόπειρες της περιόδου 1920-1974 και θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στη μεταρρύθμιση του Ελ. Βενιζέλου (1929-1932), στην εκπαιδευτική πολιτική της δικτατορίας του Ι. Μεταξά (1936-1941), στην εκπαίδευση κατά τη διάρκεια της Κατοχής και του Εμφυλίου Πολέμου, στα Πορίσματα της Επιτροπής Παιδείας του 1957-1959, στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 1964-1965 και στην εκπαιδευτική πολιτική της περιόδου της Δικτατορίας (1967-1974). Το μάθημα θα ολοκληρωθεί με την παρουσίαση της εκπαιδευτικής πολιτικής της περιόδου της μεταπολίτευσης (1974 και εξής). Στο πλαίσιο του μαθήματος οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα έρθουν σε επαφή με αντιπροσωπευτικά κείμενα ελλήνων παιδαγωγών, ενώ θα έχουν μια πρώτη επαφή και με ζητήματα γυναικείας εκπαίδευσης.
Παναγή Τσαλδάρη 1
Κομοτηνή, 69132
Τηλ: 25310-39462
Fax: 25310-39483
Email: secr@he.duth.gr