Σύνδεση

Τα περισσότερα παιδιά ζούσαν σε δωμάτια ή σε Kinderheims (σπίτια παιδιών) με ξεχωριστά καταλύματα για αγόρια και κορίτσια. Το Εβραϊκό Συμβούλιο προσπάθησε να προφυλάξει τα παιδιά από τη σκληρή πραγματικότητα του Tερεζίν. Φρόντιζε να έχουν καλύτερο φαγητό και συνθήκες διαβίωσης από τους ενήλικες. Τα παιδιά κάτω των δεκατεσσάρων ετών παρακολουθούσαν κρυφά μαθήματα. Έκαναν μαθήματα το πρωί και γυμναστική ή παιχνίδια το απόγευμα. Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, τα οποία διεξάγονταν κυρίως σε σοφίτες, μαθητές και δάσκαλοι παρακολουθούσαν τους φρουρούς, ώστε να μπορέσουν γρήγορα να προσποιηθούν ότι κάνουν άλλες δραστηριότητες.  Ανάμεσα στα έτη 1942 και 1944 πάνω από 15.000 παιδιά κάτω των 15 χρονών πέρασαν από το γκέτο του Tερεζίν˙ επέζησαν λιγότερα από 100. Στα ποιήματα και στις εικόνες που σχεδιάστηκαν από τους νεαρούς τροφίμους του Τερεζίν, καταγράφεται η καθημερινή δυστυχία αυτών των ξεριζωμένων παιδιών, όπως επίσης και το κουράγιο και η αισιοδοξία τους, οι ελπίδες και οι φόβοι τους. Κάποιοι πίνακες και ζωγραφιές αντανακλούν τις αναμνήσεις τους από τα σπίτια τους – υπέροχα σπίτια με κήπους γεμάτα λουλούδια και παιχνίδια.

Οι ζωγραφιές και τα ποιήματα είναι ό,τι απέμεινε από αυτά τα παιδιά. Γι’ αυτούς που έβαλαν την υπογραφή τους στο έργο τους, κατέστη δυνατό να βρεθούν λίγα στοιχεία: το έτος και ο τόπος γέννησής τους, η ημερομηνία μεταφοράς τους στο Τερεζίν και στο Άουσβιτς και η ημερομηνία του θανάτου τους. Για τους περισσότερους απ’ αυτούς η τελευταία ημερομηνία ήταν το 1944, ένα χρόνο πριν το τέλος του πολέμου.

Η μικρή συλλογή εικόνων που παραθέτουμε εδώ δημιουργήθηκε από παιδιά του Τερεζίν, τα περισσότερα από τα οποία δεν ήταν μεγαλύτερα από 11-12 ετών.

  1. Συζητήστε τι πιστεύετε ότι δείχνει καθεμιά από τις εικόνες και ποια συναισθήματα προσπαθεί να εκφράσει αυτός ή αυτή που τη ζωγάφισε.
  2. Επιλέξτε δύο από τις εικόνες, κατά προτίμηση δύο που θεωρείτε ότι είναι πολύ διαφορετικές μεταξύ τους. Αν μπορούσατε να συζητήσετε με το παιδί που τη ζωγράφισε, ποιές ερωτήσεις θα του κάνατε;