Σύνδεση

Διδακτική ενότητα: Ελευθερία της καλλιτεχνικής έκφρασης; Όχι πάντα
Πού απευθύνεται: Λύκειο

"Ο Νέος Άνθρωπος" του Otto Freundlich. Μια φωτογραφία του χρησιμοποιήθηκε ως εξώφυλλο του καταλόγου της έκθεσης.

Το 1937 Ναζί αξιωματούχοι αφαίρεσαν από τα γερμανικά μουσεία και τις γκαλερί έργα τέχνης τα οποία το Ναζιστικό Κόμμα έκρινε ως "εκφυλισμένα". Από τα χιλιάδες έργα που απομακρύνθηκαν, επιλέχθηκαν 650 για μια ειδική έκθεση που την ονόμασαν  Εκφυλισμένη Τέχνη (Entartere Kunst). Η έκθεση άνοιξε τις πύλες της στο Μόναχο και κατόπιν ταξίδεψε σε έντεκα άλλες πόλεις στη Γερμανία και την Αυστρία. Σε κάθε πόλη όπου εκτέθηκαν, έγινε δυσφημιστική παρουσίαση των έργων, τα οποία περιβάλλονταν από γκράφιτι και χειρόγραφες πινακίδες που χλεύαζαν τους καλλιτέχνες και τις δημιουργίες τους. Η έκθεση δέχθηκε πάνω από τρία εκατομμύρια επισκέπτες.

Στην ενότητα των πηγών συμπεριλαμβάνονται έργα που επελέγησαν για την έκθεση Εκφυλισμένη Τέχνη.

Επίσης, το 1937, εγκαινιάστηκε η πρώτη Μεγάλη Έκθεση Γερμανικής Τέχνης (Grosse deutsche Kunstausstellung), η οποία συνέπεσε χρονικά με την έκθεση Εκφυλισμένης Τέχνης. Αυτή η έκθεση, που φιλοξενήθηκε στον ανακτορικό Οίκο της Γερμανικής Τέχνης, συμπεριελάμβανε έργα επίσημα εγκεκριμένων καλλιτεχνών. Μετά από τέσσερις μήνες η Εκφυλισμένη Τέχνη είχε προσελκύσει σχεδόν τρεις  φορές περισσότερους από όσους η διπλανή Μεγάλη Έκθεση Γερμανικής Τέχνης.

Στα χρόνια που ακολούθησαν έγιναν επτά ακόμη  “Μεγάλες Εκθέσεις Γερμανικής Τέχνης”. Κάποια από τα έργα που εκτέθηκαν παρουσιάζονται στην ενότητα των πηγών.

Ο Αδόλφος Χίτλερ επισκέπτεται την έκθεση Εκφυλισμένη Τέχνη το 1937